10/6/08

RESUM SESSIÓ 7 13 – 2 – 2008

  1. En relació a la sessió 6 en la qual es va treballar al voltant del terme cultura comentem:
    • Les idees treballades.
    • Reflexionem sobre la presència d’aspectes de la cultura gitana al currículum de EI/PRI i/o als diferents serveis d’educació no formal.
    • Proposem valorar la possibilitat d’incloure la narració de contes gitanos als centres i als diferents serveis. Es proposa bibliografia i mirem materials.
    • Ens repartim material per poder dur a terme alguna activitat al voltant del conte gitano.
    • Es proosa que en la propera sessió es pugui presentar alguna proposta d’activitat al voltant dels contes gitanos.

  1. Habilitats socials

REFLEXIÓ: Seguint la detecció de dificultats i necessitats que tenim amb els infants i joves del Sector, una de les mancances que ens preocupaven més era la falta d’habilitats socials.

Dediquem la segona part de la sessió a parlar-ne i a veure quins recursos i estratègies podem aplicar per a treballar-les i millorar-les.

En relació a això comentem que diferents estudis han detectat que els nens/es que han estat en situacions de risc no han desenvolupat, en els seus primers anys de vida, la capacitat de diàleg interior, fet que va lligat a la posterior capacitat de desenvolupar habilitats socials.

Abans d’avançar compartim “què entenem per habilitats socials”

EL GRUP REFLEXIONA SOBRE EL CONCEPTE HABILITATS SOCIALS. HO DEFINIM.

Utilitzem una tècnica de dinàmica de grup que ens serveix com a model per a aplicar amb els infants i joves.

Sorgeixen TRES definicions, totes complementàries.

DEFINICIÓ 1

Són estratègies( accions...) que tenim per relacionar-nos i viure amb els altres.

DEFINICIÓ 2

Són un seguit de destreses que utilitzem com a estratègies per a la integració i la relació amb els altres.

DEFINICIÓ 3

Són el conjunt de capacitats i estratègies que utilitzem per moure’ns i relacionar-nos amb els altres de manera afectiva dins el grup social, que té unes normes o regles socialment acceptades.

HO COMPLEMENTEM AMB UNA NOVA DEFINICIÓ

Les habilitats socials són totes aquelles maneres de fer o de comportar-se, verbals i no verbals, que serveixen per afavorir les relacions interpersonals. La majoria de les vegades són verbals ja que utilitzem el llenguatge oral i/o escrit per comunicar-nos, però també poden ser no verbals ja que, sovint, ens comuniquem amb el llenguatge corporal (els gestos, la mirada,...)

Així doncs, podríem anomenar com habilitats socials, les següents conductes (entre d'altres):

Saber escoltar

Saber demanar un favor

Saber donar les gràcies

Saber elogiar el que està ben fet

Saber disculpar-se per alguna cosa mal feta

Saber presentar una queixa

Saber posar-se d'acord amb qui estàs en desacord

Saber expressar els sentiments

Saber rebre una crítica

COMENTEM ALGUNS PROGRAMES QUE AFAVOREIXEN EL TREBALL DE LES HABILITATS SOCIALS:

  • Els meus amics el meu jardí:
  • Programa de Competència social (
  • Filosofia 3/18. grup IREF. Cinema i drets dels infants. Exemple de kiriKú
  • Altres materials: Reevaluar, Persensar, Plural, Fem les Paus

3. Tancament de la sessió i lectura d’un text de Gandhi que gira al voltant de les habilitats socials.

TINGUES CURA..

Tingues cura dels teus pensaments…

Per què esdevindran paraules.

Tingues cura de les teves paraules…

Per què esdevindran actes.

Tingues cura dels teus actes

Per què es tornaran costum.

Tingues cura dels teus costums…

Per què forjaran el teu caràcter.

Tingues cura del teu caràcter…

Per què traçarà el teu destí.

I el teu destí serà la teva Vida.