10/6/08

RESUM DE LA SESSIÓ 4

DETECCIÓ DE DIFICULTATS EN LA PRÀCTICA DOCENT ( EDUCACIÓ FORMAL I NO FORMAL)

Les dificultats dels professionals del sector es focalitzen en relació a tres blocs:

  • Infants i joves
  • Família
  • Entorn

El treball de reflexió ens porta a definir 6 temàtiques al voltant de les quals ens proposem treballar i millorar la nostre formació i la nostra pràctica.

ENTORN

QUÈ PASSA?COMENTARIS RECOLLITS A LA SESSIÓ

- Hi ha un gran desconeixement de la realitat social del Sector Est per part de molts ciutadans de la ciutat (i alguns professionals de la zona)

- Trets rellevants: marginació / Risc d’exclusió social.

- Les reaccions de les famílies del sector als problemes quotidians que se’ls presenten a vegades són desmesurades.

- Droga, maltractes, violència de gènere...

QUÈ PODEM FER?ESTRATÈGIES DE MILLORA PROFESSIONAL

- Caldria que cada servei tingués previst alguna sessió d’acollida de professionals en la qual s’expliqués la situació del sector.[1]

- Tenir clares les funcions dels diferents professionals (educació formal i no formal).

- Formació dels professionals en termes de marginació, risc social, exclusió....[2]

- Estratègies personals davant les situacions conflictives.

- Estratègies per establir confiança entre infants i professionals.

RELACIÓ ENTRE DIFERENTS COMUNITATS.

ELS VALORS.

QUÈ PASSA?COMENTARIS RECOLLITS A LA SESSIÓ

- Al Sector es dóna una manca d’hàbits d’higiene i manteniment de l’entorn.

- Trets racistes entre les comunitats que hi conviuen.

- Dificultat de relació i comunicació entre comunitats.

- Diferències significatives en l’escala de valors famílies – escola.

HABILITATS SOCIALSI LES EMOCIONS

QUÈ PASSA?COMENTARIS RECOLLITS A LA SESSIÓ

- Manca d’habilitats socials en les relacions entre els infants, joves i adults del sector.

- Impulsivitat i manca de reflexió.

- To verbal poc adequat.

- Dificultats dels professionals per entendre els processos emocionals que fan els infants i joves.

- Manca d’autoritat de les mares.

- Descontrol emocional

- Baixa autoestima

- Alguns infants i joves manifesten actituds disruptives provocades per la manca de límits i la dificultat en l’acceptació de normes.

LA FAMÍLIA, ESTRUCTURA FAMILIAR , RELACIÓ ESCOLA I FAMÍLIA

QUÈ PASSA?COMENTARIS RECOLLITS A LA SESSIÓ

- Repetició de patrons familiars.

- Dependències de les mares vers els seus fills més petits.

- Casos d’abandonament familiar.

- Poca comunicació entre l’escola i les famílies.

- Dificultats en trobar punts en comú entre escola i família.

- Diferències en l’ús del llenguatge família - escola.

- Segons els professionals, poc compromís de les famílies en l’educació dels seus fills/es.

- Poca participació de les famílies a l’escola.

ASPECTES ACADÈMICS I CURRICULARS

QUÈ PASSA?COMENTARIS RECOLLITS A LA SESSIÓ

- No hi ha estimulació cultural des de la família ni des de l’entorn.

- Dificultats personals (atenció, esforç, ...)

IMPLICACIÓ POLÍTICA

QUÈ PASSA?COMENTARIS RECOLLITS A LA SESSIÓ

- Poca implicació política per resoldre temes com l’absentisme, les negligències familiars, delictes..



[1] Centres educatius: actuacions que haurien d’estar recollides al Pla d’acollida

[2] Articles, bibliografia, formació permanent...