10/6/08

RESUM DE LA SESSIÓ 1

Objectius de la sessió

* En relació a l’organització del seminari:

- Presentar els components del grup.

- Establir dinàmica i calendari de les sessions.

* En relació als continguts del seminari:

- Elaborar un mapa social representatiu dels participants.

- Parlar del concepte de treball en xarxa.

- Definir els perfils de professionals presents al seminari.

- Parlar de la diversitat cultural i social dels infants i joves del Sector.

- Conèixer aspectes de la història del poble gitano.

Continguts:

- Mapa social: un mapa social és una representació gràfica en la qual s’hi reflecteixen els actors i les relacions que s’estableixen entre ells a tres nivells, polític (entre les institucions), tècnic (escola, CAP, ...) i ciutadà (associacions, veïns, persones).

Un mapa social té tres funcions bàsiques. Descriptiva, reflexiva i estratègica.

- Treball en xarxa: acció educativa en la qual hi intervenen persones de perfils professionals diferents, però amb objectius comuns.

Els principis del treball en xarxa són:

· coresponsabilitat: ni jo sóc únic, ni l’altre hi fa malament.

· Interdependència: necessitat de conèixer tots els àmbits (educació formal – no formal)

· Coneixement del territori: urbà, humà, de les actuacions. (establir relacions de confiança)

- Diversitat cultural del sector:

La població del sector és majoritàriament gitana (del sud de l’estat, catalans i portuguesos). Hi ha una comunitat important magrebina, en menys nombre hi ha el col·lectiu indi, i en menys nombre trobem veïns seneganbians, sudamericans i paios.

Cada un d’aquests col·lectius té unes particularitats pròpies. Conèixer-les i apropar-nos-hi ens pot ajudar a entendre i a actuar amb coherència.